söndag 6 maj 2012

Helgen kommer och den går...

Tim, 9 månader
och i helgen har det hänt mycket som vi testar Tim med. Nya platser, ovana människor, kalas, olika typer och apparater osv. Men jag tänkte bara kort meddela att vi startade ju igång Eye-Q här för en vecka sedan med Tim och intentionen har varit att ta det tre gånger om dagen.

Med lite sylt och H på dagis så har vi lyckats denna första vecka att nästan ge alla gångerna. Detta ska fortgå i 11 veckor till, att han ska ta detta tre gånger om dagen. Vi tycker redan se vissa resultat i form av intresse och engagemang.

I veckan som gick så tävlade Tim och hans bror som de alltid gör in till dagisdörren. Där råkade Adams fingrar komma i kläm och han blev jätteledsen. Vi har allid försökt att få Tim att förstå att med en kram kan man säga förlåt. Ordet kommer ju inte med honom men vi har försökt att tänka närhet. Så som vanligt ville jag att Tim skulle komma och krama om sin bror och på så säga att han var ledsen för det som hänt.

Tim står då ca en meter från mig och Adam, pekar och säger "A (=Adam) ledsen!" Jag har aldrig hört Tim tidigare säga ordet, jag har aldrig hört eller trott att Tim förstår känslan ledsen eller att någon gråter. Detta är något som är lite ovanligt, för autistiska barn att förstå en känsla och beskriva den.

Jag säger att mitt liv är en ständig händelse och om jag inte var så otålig så kanske jag hade kunnat njuta till fullo av varje ögonblick... Jag försöker varje dag att bättra mig lite mer på den punkten.

I morgon är det jobb igen, med ny grupp arbetskamrater och vi har en vecka på oss och se till att nå ett mål så vi kan ställa till en jättefest! Hoppas vi kan fixa detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista